fbpx

Blog pisany z pasji do sportu i biznesu.

Blog pisany z pasji do sportu i biznesu.

jaki_napęd_najlepszy_do_zawodów_xc_a może nie ma takiego bo najważniejszym czynnikiem pozostaje w dalszym ciągu kolarz?
Akcesoria rowerowe Co mi w duszy gra? Cross-country Dziel się doświadczeniem! Koncepcja rower - trening MTB Rower sport

Jaki napęd wybrać w rowerze górskim? 1×12 – to teraz niezastąpiona konieczność? | #9 | Porównanie i test dwóch rowerów hardtail – BH expert 5.2 vs Trek procaliber 6

Czas czytania: 6 minuty
Na początku trochę z ironicznym uśmiechem przekąsem i nostalgią.

Nim kupiłem rower rozważałem, zastanawiałem się, porównywałem i pytałem. Przy tym ostatnim często słyszałem że 1×12 to dobry napęd, jednak nie w podstawowej wersji. W wersji SRAM NX Eagle, która i tak finalnie wybrałem. Jak się okazuje każdy krój ma swój specyficzny styl pracy. Wszyscy traktują o ogólnikach że to podstawowy osprzęt, że awaryjny, że kapryśny… A ja Wam mówię i twierdzę pisząc że wszystko jest uzależnione od wystrojenia mechanizmu. Od komponentów pomocnych w układzie i od całej mechaniki.

Moje krótkie kulkutysięczne doświadczenie z SRAM XG-1230 Eagle, 11-50, 12-rzędowa oraz po prostu Sram NX Eagle 12sp

Tyle co wyżej podał producent jednego i drugiego roweru… Na nich pokonałem po kilka tysięcy kilometrów i zdobyłem swój skromny osąd. Pierwszą pozycją jest TREK PROCALIBER 6 natomiast drugim weteranem jest BH expert 5.2. W dniu dzisiejszym ciężko odnieść/znaleźć specyfikacje do BH, gdyż powstał nowy model z nowym wydaniem osprzętowym.  Jak wspomniałem wyżej bawi mnie niekiedy podejście o wydawaniu opinii, która poparta jest 0-wym probierzem km’ów. Możliwe też że wyrazy serwisów mogą być podyktowane częstymi wizytami tychże napędów w ich stajniach. Jednak na szybko również nieumiejętność ułożenia napędu SRAM NX Eagle jest przyczynkiem do awarii.

Co więcej nie tylko brak nieumiejętnego wysterowania, a brak czasu poświęconego temu napędowi owocuje niespodziankami. Ja również swoje miałem nagminnie… Na początku eksploatacji notorycznie stwarzał mi przesłanki o potwierdzeniu tezy przed zakupowej nadmienionych ekspertów. I tu następuję zwrot akcji, gdyż praca u podstaw, chęć odkrycia przyczyny, poświęcenie czasu i wytrwałość mogą przyczynić się do tego… Że napęd ułoży się optymalnie po przejechaniu więcej niż 100-tu pierwszych kilometrach.

Widać że było jeżdżone! “Rano było czyste tylko te ptaki…” – Korba: SRAM NX Eagle Dub, 30T z mocowaniem bezpośrednim i SUPPORT: DUB PF92
SRAM NX EAGLE – potrzebuje dłuższej rozgrzewki.

Wszystko w jego optymalnej pracy warunkuje jak eksploatujemy na początku owe napędy. Jeśli coś strzyka, skacze, nie wchodzi, wyskakuję trzeba reagować i sprawdzać. Byłem na kilku optymalizacjach napędu, kilkakrotnie na każdym etapie układania napędu przestawiałem jego parametry, aby mu uprzyjemnić i ułatwić proces układania się. W BH expert 5.2 spadał mi łańcuch z pierwszego blatu do trzeciego… Łańcuch łapał zbyt duży skos i sam bronił się przed pokrzywieniem napędu. Jednak po wielu kalibracjach i opiniach tak musi być zawitała EUREKA! Układ się doprecyzował i sam nagiął schemat optymalnej pracy. Wcześniej nie można było ustawiać pedałów kręcąc delikatnie w tył bo łańcuch już haczył i skakał. Dzisiaj wszystko działa wybornie.

jaki_napęd_najlepszy_do_zawodów_xc_a może nie ma takiego bo najważniejszym czynnikiem pozostaje w dalszym ciągu kolarz? Manetka SHIMANO
Klamka zawsze gotowa do strzału! Klik krótki, ale twardy – to cały SRAM NX Eagle, 12-biegowa.
A potrzeba było tak niewiele – kilka “tysi” w kilometrach i układ pracuje lepiej niż nowy.

Jazda uparta ale z głową i kalibracją dała owoce. Dzisiaj mamy dwa rowery, które pracują na tych napędach idealnie. Wybiera na każde zawołanie, choć w momencie w którym piszę BH expert 5.2 łapie “lagi” i nie działa tak błyskawicznie SHIFTER na niższych biegach. Być może czeka mnie kolejna kalibracja i wizyta w serwisie. To się zdarza to normalne, popełnianie błędów jest nauką i dążeniem naprzód! Czas dokonać udoskonaleń w ustawieniu i miejmy nadzieje że nadejdzie poprawa… A jeśli nie, rower będzie czekał w nowym sezonie jakiś przeskok, upgrate sprzętu? Przecież to rzeczy martwe, przecież to rzecz użytkowa, która pod wpływem naszego nacisku niezmierzonego ulega zdeformowaniu.

Podsumowując – da radę!

Jeśli myślisz o nowym rowerze z tym napędem upewnij się że Ci wystarczy do Twojego stylu. Jeśli zaczynasz przygodę z MTBkolarstwem górskim, dalej XC. To po prostu masz przed sobą naprawdę dobrą jednostkę na start. Myślę że zawsze znajdzie się coś gorszego i lepszego. Jednak napęd szczególnie 1×12 to dobry wybór, to kierunek zmian i czas testów przed Tobą. Sam jeździłem na ogromnie wielu typach napędów od 3×9, 3×10, 2×10… Każdy ma w sobie coś, każdy też z nas ma swoje predyspozycje i przyzwyczajenia. Trzeba testować, dlatego ja od roku poruszam się za sprawą 1×12.

1×12 – chwila szerszej refleksji w specyfice działania.

Dla mnie moda jest modą, wygodą wygodą… SRAM NX EAGLE w terenie jaki pokonuję sprawdza się idealnie. Jeżdżę w mieście i w mocnym terenie XC. Podjazdy w przy tym napędzie to sielanka, to przyjemność. Brak przysłowiowego mielenia – nieustannie zmieniania na dwóch manetkach ustawień jest dość dużym usprawnieniem. Długo czasu minęło jak przeminęło z wiatrem… Nim przyzwyczaiłem się do ergonomii i mechaniki działania. Z początku nie mogłem nigdy się wstrzelić w optymalny “blat” żeby płynnie wyjść z zakrętu po zjeździe. Wiele, wiele zmiennych wymagało mojego dostosowania się. Dzisiaj jestem na tyle przyzwyczajony do tego napędu że dyskomfortem jest dla mnie “pojeżdżawka” na dwóch manetkach. Po prostu zbyt dużo niepotrzebnej kalibracji jeśli mogę mieć praktycznie cały zakres pod jedną ręką – WIADOMO że nigdy nie będzie idealnie! A jednak… Jeśli chodzi o manetki, zajrzyjcie do pozostawionych przeze mnie specyfikacji… Jedynie co mogę Wam wspomnieć do precyzyjniejsze wybieranie znajdziecie po stronie TREK procaliber 6, choć bardziej twardsze!

Dodatkowe ciekawe i mniej wpisy dotyczące porównań i ciekawych testów.
Oraz odsyłacze sprzętowe i nie tylko!

 

 

 

Oceń mój artykuł.

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić.

Średnia ocena / 5. Ilość głosów:

Dzięki! Śledź nas też na Facebooku 🙂

Przykro nam, że ten wpis nie był dla Ciebie przydatny!

Pozwól nam ulepszyć ten post!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Blogi Sportowe