fbpx

Blog pisany z pasji do sportu i biznesu.

Blog pisany z pasji do sportu i biznesu.

bjj Co mi w duszy gra? Dziel się doświadczeniem! Nowe wyzwania i treningi Przed i po treningu przemyślenia sport Sporty walki zdrowie

Brazylijskie jiu jitsu początki – czyli na co uważać na pierwszych treningach! #bjj, BJJ.

Czas czytania: 5 minuty
Początki są ciężkie nawet w kwestii wyboru miejsca treningów!

Dla mnie podstawą w dobrym i rozwojowym treningu była ekipa, trener i miejsce! To ludzie tworzą miejsce w kwestii mentalnej i wizualnej. Miejsce jako przygotowane warunki to bardzo dużo. Jednak największe znaczenie ma dla mnie odpowiednie podejście… Czyli jednym słowem – TRENER! To nieoceniona wartość, która potrafi postawić na nogi każdego sportowca. To łącznik między merytoryką, a motoryką. To zastęp, który tworzy całość jako organizm pracujący w tym przypadku sprawnie na macie. Odpowiednie nastawienie głową to podstawa w dobrych wynikach sportowych. Trener i jego mapa myśli dotycząca odpowiednio dobranego treningu na początku to wyjątkowo rzadka umiejętność.

Strona medalu odpowiedniego podejścia Trenera.

Jak wspomniałem szukając miejsca, przystani, swojego sanktuarium treningowego brałem pod uwagę w/w aspekty. Jednak podejście trenera stawiałem na czele tej koncepcji. To tym “wygrywa” zawodnik… Posiadając przy sobie odpowiednie podejście i nastawienie trenerskie. Trener, który wie, posiada świadomość i umiejętność wprowadzenia przyszłego sportowca w tempo rozwoju i cykl treningowy bez zbędnego przeciążania – zniechęcania to skarb! Brak pośpiechu i racjonalny tryb treningowy na początku przygody z bjj czy inną dyscyplina sportową, każdego świeżo upieczonego adepta sportowego to miód na moje serce i otwarty rozwój ku dobremu. Treningi nie muszą być mordercze fizycznie, aby były dobre! Wystarczy odpowiednie wprowadzenie każdego człowieka w tryb i system działania, a sam w odpowiednim dla niego momencie upomni się o swoje! Sam pogoni siebie po kolejny etap i poziom rozwoju swoich umiejętności w tym przypadku w brazylijskim jiu jitsu, gdzie będzie potrzebował rozkwitu wydolności, zwinności, gibkości, dynamiki, siły itp. – ale na to potrzeba czasu, chęci i nastawienia… Wszystko w odpowiednim czasie i miejscu!

Na co uważać rozpoczynając przygodę z treningami brazylijskiego jiu jitsu? – To proste!

Stopniowo rozpoczynać przeciążanie swojego organizmu w różnych zakresach ćwiczeniowych. Zestawów i mnogość zakresów na bjj jest bezlik. Dlatego właśnie podchodźmy do tego krok po kroku. Nie rzucajmy się od razu na gimnastykę w pełnej krasie. Róbmy to co sprawia nam przyjemność, a to co jest ciężkie wykonujmy z rozsądkiem i dajmy organizmowi przyzwyczaić i poszerzyć zakresy ruchu. Człowiek, który nie robił nic związanego z wysiłkiem fizycznym od np. 10 lat, nie może wpaść na brazylijskie jiu jitsu i łapać się za wszystko bez racjonalnego podejścia. Taka forma prowadzi jedynie do przeciążeń, mikrourazów oraz kontuzji. A początkujący nie koniecznie umie radzić sobie z tymi stanami, co doprowadzić może jedynie do szybkiego zniechęcenia i zarzucenia pięknej przygody jaką jest uczęszczanie na treningi #BJJ.

Dodatkowo uważajcie na kolana, biodra i ogólnie wszystkie stawy!

To tajemnica poliszynela – kwintesencją jest nie dopuścić do momentu przeciążeń stawów. Trenuj umiarkowanie i jeśli czujesz że niektóre ćwiczenia stanowią mocny dyskomfort odpuść i zasygnalizuj trenerowi. Takie umiejętne wyselekcjonowanie obciążających Cię ćwiczeń może w konsekwencji  lat doprowadzić jedynie do Twojego zwycięstwa w postaci utrzymania odpowiedniego stanu zdrowia i cieszenia się przyjemnością w trakcie dalszych lat treningowych. Paranie się z bólem kolan, bioder bądź barków to średnia przyjemność w dłuższej perspektywie trenowania w parterze. Grappling ma to do siebie że niesie ze sobą różnego rodzaju kontuzję. To Ty i Twój trener stanowicie barierę obronną przed nadwyrężeniem i szybszym “wyeksploatowaniem się materiału”.

Podsumowując miłość do #BJJ

To piękny sposób na relaks i myślenie w innych płaszczyznach. Szachy kinestetyczne – tak bym to nazwał. Brazylijskie jiu-jitsu jest dla mnie jak szachy dwóch żywych organizmów. Który tworzą sobie przeszkodę i wykluczają się wzajemnie. Na koniec dziękują sobie za wspaniałą potyczkę nie tylko fizyczną, ale również umysłową. BJJ to sztuka sama w sobie, to rodzaj poezji ruchowej, która w zanadrzu kryje w sobie zapisane rozwiązania i możliwe nowe konfiguracje. Według mnie najbardziej intrygujące, najcenniejsze jest to że BJJ będzie rozwijało się na tyle ile przybywać będzie do niego nowych, świeżych umysłów… Nigdy też nie pozostanie pasywne na przypisanie dedykowanych rozwiązań do danej sytuacji. I właśnie dlatego to wybrałem, co dalej to się okaże… Wam też polecam, bawcie się!

Według mnie przeciążające ćwiczenia na początku lub mogące nimi być – Na to uważaj, do tego podchodź z rozsądkiem: STATE FLOW!
  • Wszelkiego rodzaju mostki najczęściej znane pod nazwą “zapaśnicze“, które intensywnie oddziaływać mogą na nierozciągnięte plecy – lędźwie. VIDEO tutaj.
  • Przysiady – w szczególności źle i szybko wykonywane. Źle oznacza ze zbyt dużymi rotacjami i kątami przy wykonywaniu tego “prostego ćwiczenia”. VIDEO – świetnie ukazujące poprawną pracę oraz złe zakresy stanowiące podstawy do kontuzji kolan w dłuższej perspektywie.
  • Pompki – wydawałoby się że to niczym najbanalniejsze ćwiczenie. Jak to mówią wszystko w umiarze, a jeśli ktoś ma problemy z dolnym odcinkiem kręgosłupa i jest wiotki to również zalecam umiar, a przy odczuwalnym dyskomforcie – odpuszczenie! 🙂 VIDEO.
  • Wszelkiego rodzaju chodzenie na czworaka – tyłem, przodem, bokiem. To również determinuję do mocnego obciążania kolan, a barki? Jak i również skakanie znanych “żabek” VIDEO.
Ciekawe artykuły i podobne wpisy:

Zakładanie kimona i wiązanie pasa: VIDEO

 

Oceń mój artykuł.

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić.

Średnia ocena / 5. Ilość głosów:

Dzięki! Śledź nas też na Facebooku 🙂

Przykro nam, że ten wpis nie był dla Ciebie przydatny!

Pozwól nam ulepszyć ten post!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Blogi Sportowe